La frontera permeable

maig 16, 2024

(Dajabón, República Dominicana)

La vida d’August (prefaci)

August sosté un ventilador avariat al taller de reparacions. Li demanen mil pesos (16 euros), però només en té dos-cents. Té 46 anys, August no és el seu nom real, i és de Cap-Haïtien, una ciutat a la costa nord d’Haití. Es va instal·lar a Dajabón fa quatre anys amb la seva dona, i un any després va néixer la seva filla. “Va néixer aquí gràcies al pare Roberto, que ens va acompanyar a l’hospital i els va convèncer”. Tenen l’ajut de la parròquia però principalment viuen del treball d’August en la construcció. No hi ha feina estable sinó que surt cada dia i cerca feina i amb sort aconsegueix treballar dos o tres dies a la setmana per uns 800 pesos (12,5 euros) cada jornada. Viu amb la dona i la nena a un “apartament” de 12 metres quadrats pel qual paguen 4000 pesos al mes (uns 60 euros). Ja a casa, la dona i la nena juguen assegudes al llit perquè tampoc hi ha lloc per fer-ho a una altra banda. La roba neta la tenen en bosses penjades de la paret perquè no se la mengin els ratolins. Val la pena tot això? “A Haití passava gana i aquí no”.

Van arribar d’Haití fa un mes. La menys jove ja treballa com fent neteja a un hotel; la més jove encara no ha trobat res. Té 20 anys, i de seguida porta la conversa cap a diferents formes eufemístiques d’oferir els seus serveis sexuals: “Se’t veu cansat. Vols un massatge?” Insisteix: “Vols que passarem una estona agradable?”. Desisteix: “Molt bé, carinyo, fes el que vulguis”. Després diu que té gana, que és alhora una manera de demanar ajuda i el perquè de l’oferta prèvia.

Expectatives i realitat

Dajabón és un poble dominicà que a delimita a l’oest, abruptament, amb un mur. Darrere del mur, transcorre el riu Massacre, que en aquest tram marca la frontera entre la República Dominicana i Haití. L’ampliació del mur, i la migració haitiana en general, ha estat el principal tema en campanya electoral per a les eleccions generals del diumenge 19 passat. Sobre aquesta qüestió tots els candidats deien el mateix: més alt, més llarg, més vigilat. Va arrasar Abinader, i va revalidar mandat. En un dels seus anuncis de campanya, amb música d’acció de fons, se succeïen diferents escenes a la frontera amb el mur com a protagonista, i molts soldats i carros de combat, després dos helicòpters sobrevolant-lo, videovigilància en multipantalla, registres biomètrics, drons, avions, vaixells: “Perquè tot té un límit tret de l’orgull de ser dominicà”.

Però la realitat al pas fronterer de Dajabón és molt diferent. La circulació de persones i mercaderies a la frontera és intensíssima, i els controls, molt lleugers. Hi ha moltíssima gent, gairebé tots haitians, i el flux de gent a peu és constant, i també hi ha cues de vehicles i hi ha alguna topada perquè és gairebé caòtic de tanta gent com entra i surt. Al mig del pont sobre el riu Masacre hi ha la línia fronterera i aquí hi ha una doble porta metàl·lica (oberta de vuit del matí a cinc de la tarda) flanquejada per soldats dominicans i haitians, cadascú al seu costat. No para de creuar gent, en un sentit i l’altre, desenes i centenars, a peu i en moto, sense gairebé cap control. Hi ha gent banyant-se al riu i gent descansant a les dues ribes. Són tots haitians perquè el mur dominicà, encara que no faci ni dos metres d’alçada, dificulta l’accés des d’aquesta banda.

Una estona abans, a la seu de l’organització catòlica Centro Montalvo, una treballadora d’ACNUR (que declinava una entrevista formal) ho advertia: “No té res a veure el que diuen els polítics amb el que veuràs aquí”. Al pont, un dels soldats deia més o menys el mateix, encara que després ho matisava: “Hi ha aquí un altre control on et deriven a la duana o al mercat, o bé et deixen a entrar a Dajabón”. El mercat de què parla és el Mercat Binacional (avui tancat), situat a sòl dominicà, entre els dos controls, en una mena de zona neutral precisament per facilitar l’intercanvi comercial entre les dues nacions. Continua el soldat: “Els motoconchos [motos de transport] que estan associats al sindicat sí que entren a territori dominicà però només van a zones de comerç autoritzades, no poden sortir de Dajabón”. A la pràctica, en el segon control tampoc no es miren gaire els motoconchos i encara menys la gent que va a peu. El control al pas fronterer de Dajabón és més de mercaderies que de persones.

En un motoconcho hi van diversos haitians que venen de treballar a l’obra. Parla un d’ells: “Els caps dominicans maltracten els haitians. Ens colpegen. Els guàrdies també ens colpegen”. I un altre afegeix: “Ens fan pagar per passar”. Entren i surten treballadors, de la construcció i del camp, i estudiants amb uniforme, i comerciants que entren amb el remolc buit i tornen carregant aliments per als seus negocis a Haití; hi ha gent que va a Dajabón a enviar o rebre diners, homes carregant sacs de fertilitzant, i hi ha dones que porten blocs de gel en carretons perquè a Haití no hi ha llum i les plaques solars no tenen prou potència per a un frigorífic. Per als haitians, la dificultat no és pas entrar en territori dominicà, sinó sortir de Dajabón per carretera que és on hi ha controls de debò, i sobretot, evitar ser deportat en cas que arribin a una altra ciutat. Però amb les deportacions passa com amb el mur: són mesures amb molta força propagandística però amb una eficàcia limitada. Perquè malgrat el rebuig creixent dels dominicans cap a la immigració haitiana, i de la valoració que cadascú faci dels costos i beneficis d’aquesta immigració, hi ha tres parts que en surten clarament beneficiades: els propis haitians, els empresaris que els paguen només mig salari i l’extensa xarxa de funcionaris corruptes que cobren per mirar a una altra banda.

La seva exdona és haitiana

David (no és el seu nom real) és el propietari d’un bar-colmado a Dajabón, a tres illes del mur. Està darrere de la barra, i ho veu així: “Sembla que tinguem l’obligació d’acollir-los. Ells van amb una cubeta, et venen aigua, et venen Coca-Cola, et venen de tot, i llavors si les autoritats els retiren del carrer, diuen que els estan maltractant. I no és que els estiguin maltractant, és que estan fent venda il·legal”. Va estar casat amb una dona haitiana i hi dos fills amb ella. Ell va anar a Haití per última vegada el 1973 i no li va agradar el que va veure perquè va estar en un mercat i hi havia carn de gos. “Ens treuen la feina. A la construcció ja estan només ells. El dominicà, si treballa a la construcció, el mínim diari són 1500 pesos diaris (23,50 euros), l’haitià t’ho fa per 600 (9,40 euros)”.

Són immigrants haitians al voltant del 5% dels 11 milions d’habitants de la República Dominicana; són dominicans d’origen haitià al voltant del 6%.

El pare Roberto està assegut a la cafeteria del costat de l’església de Nuestra Señora del Rosario. Encara que sembli que respon a David, és només una coincidència (o que el tema està tan usat sempre va als mateixos llocs): “Poden dir que ens treuen la feina a la construcció, però els que fan la feina pesada, la més dura, són ells”. La cafeteria està davant del parc Milagritos: “Veus això? Aquí hi ha dos nens dominicans jugant amb dos nens haitians, això és la realitat de Dajabón. Aquest plet dominico-haitià és un plet que té lloc a la televisió i a la ràdio, però les relacions primàries a la frontera són relacions de pau: relacions comercials, relacions de família, de col·laboració”.  A través del Centro Montalvo, una part de l’obra benèfica de la parròquia està enfocada a l’acompanyament als immigrants haitians: “Allà on som, treballem amb els més vulnerables, i un dels problemes que hi ha és la immigració. No ajudem a què vinguin a Dominicana, sinó a què es respectin els seus drets si venen”. Un nen haitià de vuit o nou anys s’acosta i s’ofereix a netejar les sabates per 50 pesos (80 cèntims).

En sortir de Dajabón, als primers 50 o 60 quilòmetres hi ha prop de deu controls. Són molt poc exhaustius perquè en el moment que veuen una pell clara ja no miren res més.

Leave a reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *